Äntligen min!

Har letat ett tag efter en plansch med Mazettis ögon och blev så glad när jag såg på Malins blogg Inspirationsdesign  att den säljs på Form och Design center i Malmö.  Igår efter jobbet så köpte jag den och sen bar det iväg till IKEA för att inhandla en passande ram.

"Ögonen" är skapade av Olle Eksell och så här skriver brand core om honom:

Det första moderna designprogrammet för ett företag i Sverige skapades 1956 av Olle Eksell för konfektyrföretaget Mazetti, efter att han vunnit en tävling om att skapa företagets nya logotyp. Eksell baserade den nya identiteten på en modernistisk stilisering av det ögonpar som följt med Mazetti sedan 1800-talets slut. Med inspiration av amerikanska, tyska och italienska förebilder arbetade Eksell under två års tid med att utveckla och implementera en visuell identitet för Mazetti i allt från reklammaterial, brevpapper, visitkort, förpackningar och varusortiment. Dessa klassiska ögon förknippas idag med kakao, som var en av Mazettis mest kända produkter. "Ögon-cacao" finns fortfarande på marknaden men saluförs idag av Fazer.

image105

Vi bor inte speciellt långt ifrån Kulturhuset Mazetti som ligger i den gamla chokladfabriken mellan Möllevången och Triangeln i Malmö. Så här fina grindar har de där:

image109

Kommentarer
Postat av: Malin

Men woooooow vad snyggt det blev alltså! Om jag blir sugen på att köpa en ram till vår också. :) NU ser jag att den passar även i vardagsrum. Förstår att du är happy. Kanonfint blev det verekligen. Den är så enkel & stilig!
Ha det bra!

2007-09-12 @ 16:05:54
URL: http://inspirationsdesign.blogg.se
Postat av: Jessica

Så snygg, nu måste jag helt enkelt leja någon Malmökompis som går och köper ett par ögon till mig också. :) Var den väldigt dyr?

2007-09-14 @ 08:52:48
URL: http://sessan.squarespace.com/
Postat av: Ingela

Ja, denna är en klassiker! Skulle gärna få tag i den och rama in den, den skulle passa perfekt ihop med våra andra svart/vita tavlor!
Hittade in till dig idag, fin blogg, jag återkommer säkerligen. Nybliven husägare som jag är så behöver jag all inspiration jag kan få just nu.. ;)

2007-09-15 @ 18:42:21
URL: http://allispretty.blogspot.com
Postat av: Susihus

Supersnyggt, helt i min smak less is more! Mmm får nog ta den svängen nästa gång jag är i Malmö. Må got

2007-09-16 @ 12:15:30
URL: http://susihus.blogg.se
Postat av: Cissan

Den ær sååå snygg! Jag gillar den skarpt. En sån skulle man haft någongång
Ha det bra!

2007-09-17 @ 11:17:09
URL: http://cissan.blogspot.com
Postat av: Anna

Oj vad snyggt det blev... Jag gillar oxå denna planch men bor lite för långt bort från Malmö... Har förstått att den går att beställa men jag skulle vilja veta vad den kostar. Vad fick du ge för din?
MVH anna

2007-10-13 @ 12:27:43
Postat av: PiM

Vill oxå ha ögon ;)

Ha det gott & trevlig helg // PIM

2008-04-11 @ 13:18:09
URL: http://fyraprinsarojag.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0